Blogda Ara

BEBEĞİNİZİN İLK YILINDA UYKU, BESLENME VE OYUN PROGRAMI ÖRNEKLERİ - 1-2 AYLIK BEBEKLER İÇİN ÖRNEK RUTİNLER


Bebeğiniz için günlük rutin oluşturmak, hiç de kolay değildir. Nasıl bütün beslenmeler, uykular, bez değişimleri zamana oturtup ve hâlâ, evden dışarı çıkabilirsiniz ? Bebeğiniz ne kadar yemeli ve uyumalı ve bunları ne zaman yapmalı ? Diğer ebeveynler nasıl duş almayı, yemekleri yapmayı ve partnerleri ile zaman geçirmeyi beceriyorlar ?

Bu soruların ve daha fazlasının cevaplarını almak için değişik yaşlarda bir çok bebeğin anne babalarına günlük programlarını sorduk. Tüm günü, saat saat, günbatımından yatma saatine ve arkasından gelebilecek gece uyanmalarına kadar... Aynı zamanda her yaşın beslenme, uyku ve aktivite rehberinde pediatristlerden de destek aldık.

Bebeğinizle beraber bir rutine alışmak kişisel bir olaydır. Bebeğinizin ihtiyaçlarına cevap veren ve aileniz için uygun olan yeme, uyuma ve oyun alışkanlıklarının gelişimi için bebeğin işaretlerini okumayı öğreneceksiniz. Yine de başka anne ve babaların neler yaptığını bilmek çok yardımcı olabilir. 1-2 aylık bebeklerin ailelerine bebeklerinin günlük programlarını paylaşmalarını istedik ve yararlı olacağını düşündüğümüz aşağıdaki 8 bölümü seçtik.

Programınızı yaparken 1-2 aylık bebeklerin çoğunun şunlara ihtiyacı olduğunu unutmayın:
24 saat içinde 350 - 700 ml süt ya da mama, bu miktar 1000 - 1100 ml ye kadar çıkabilir. (Bebeğinizin anne sütü ya da mama alımına göre özel taktikleri öğrenin)
24 saatte yaklaşık toplam 15.5 saat uyku (gündüz ve gece uykusu toplamı) Günde 3 uyku ( sabah, öğlen, akşamüstü) - Yaşa göre uyku ihtiyacı için okumaya devam edin.
Oyun için, önemli kasları geliştirmek için, yeni beceriler üstünde çalışmak için ve sizinle iletişim için zaman. Bebeğinize okumayı deneyin, banyo yaptırın ya da masaj yapın ya pusetle yürüyüşe çıkın.

Schedule 1: Biberonla beslenen 2 aylık bebek ve daha büyük yaşta çocuk annesi
(Editorün notu: Anne kontrollü - bebek kontrollü program kombinasyonu)
5 a.m.: Erken sabah beslenmesi. 100 - 175 ml mama içiyor. Genelde biberondan sonra tekrar uyuyakalıyor, bu da bana biraz daha uyku zamanı sağlıyor !
8 to 9 a.m.: Uyanıyor ve bir daha mama içiyor.
9 a.m. to 12 p.m.: Oyun zamanı. Kızımla mümkün olduğunca oyun oynayarak zaman geçiriyorum. Tam bebeklik dönemi geçişinde ve sallanmaktan hoşlanıyor fakat bu özellikle oğlumu beslerken çok zor oluyor. Bebek olduğu için kardeşine odaklanmam gerektiğini anlamıyor.
En iyi çözüm özellikle oğlumun huysuz olup, yatmadığı ya da anakucağında oturmadığı zamanlarda onu kanguruya koyarak 2 yaşındaki kızımla oynamak için iki elimin boşta olması oluyor. Oğlum kucaklanmaktan ve bana yakın olmaktan hoşlanıyor.
12:30 p.m.: Kızım ve ben öğlen yemeği yiyoruz. Oğlum biberon alıyor ve uyuyor. Kızım da öğlen yemeğinden sonra gündüz uykusunu uyuyor.
4 p.m.: Oğlum biberon alıyor.
4:30 p.m.: Oyun zamanı. Kızım uyandıktan sonra bebekle beraber yemek öncesi oynamak için hep birlikte dışarı çıkıyoruz. Kocam da bu saatlerde eve geliyor. Ben evi temizleyip, bulaşıkları yıkarken çocuklarla oynuyor.
6 to 7 p.m.: Akşam yemeği
7 to 8 p.m.: Oğlum biberon içiyor ve uyuyor. Kızım bu saatlerde genellikle programını seyrediyor ya da odasında oynuyor.
8 to 9 p.m.: Kızım için banyo ve yatak zamanı
12 a.m.: Oğlum biberon içiyor ve ben de yatıyorum.
3 a.m.: Oğlum biberon içiyor.

Schedule 2: 5 haftalık meme emen bir bebek ve daha büyük çocuk annesi
(Editorün notu: Bebek kontrollü program)
Kızım ve ben günlerimizi doğal akışında geçiriyoruz. Ne zaman acıkırsa o zaman emiyor. Bir seferde ne kadar emdiği hakkında hiç fikrim yok, istediği kadar emmesine izin veriyorum.
Gün içinde tavşan uykuları yapıyor (genelde kucağımda, ki bunun kötü bişi olduğunu biliyorum fakat ne zaman yatağa koysam uyanıyor) ve akşamları 8 ile 11 arasında ne zaman yorgun gözükürse o zaman yatırıyorum.
Genelde gecede 2 defa kalkıyor ve sabah 8 e kadar da uyuyor, sonraki memeden sonra da birkaç saat daha uyuyor.
Ben rutine bağlı yaşamaktan nefret ediyorum. Beni çok sıkıyor. O yüzden gün içinde genelde 3 yaşındaki çocuğuma ne yapmak istediğini veya nereye gitmek istediğini soruyorum. Bebeği kanguruya koyup ( bebek arabasında ağlıyor fakat kanguruyu seviyor) yola çıkıyoruz. Saate de dikkat etmiyorum, çocuklarımı acıktıkları zaman besliyorum. Tek bağlı kaldığım şey büyük kızımın akşam saat 8 deki uyku saati. Büyük kızımla başbaşa uyku zamanı rutinini yapabilmek için, diş fırçalama, masal anlatma ve öpücükler) babası bebeği alıyor. Okul başlayınca hayatın zorlaşacağını biliyorum ama şimdilik bu plansız yaklaşım bize uygun.

Schedule 3: 2 aylık mama alan bebek annesi
(Editorün notu: Anne kontrollü - bebek kontrollü program)
7:30 to 8 a.m.: Uyanma.
8 a.m.: 175 - 250 ml mama içiyor.
9 a.m.: Saat 13.00 civarına kadar uyuyor.
1 p.m.: 175 - 250 ml mama içiyor.
Oyun halısında oynuyoruz. Evin içinde dolaşıyorum ve onunla konuşuyorum, şarkı söylüyorum ya da verandada oturuyoruz ya da alışverişe gidiyoruz. Biz konuşurken alt değiştirme mamasında oturmaya bayılıyor. Ona kitap okumaya çalışıyorum ama dönmeye başlıyor ve genelde sadece birkaç sayfa sürüyor.
4 p.m.: 175 - 250 ml mama içiyor.
Sabah uzun uykusundan sonra 1 -2 defa 15 dakikalık tavşan uykuları yapıyor. Öğleden sonra uyumazsa huysuzlandığı için saat 17.00 gibi mücadele başlıyor.
Banyo saati 19.00 da ya da eğer huysuzsa biraz daha erken. Her akşam banyo yapıyor çünkü suda gerçekten çok rahatlıyor. Sabunu sadece 2 günde bir kullanıyorum. Sabun kullanmadığımız günlerde banyosuna "kuş banyosu" diyorum. Banyodan sonra hokey pokey, baş - omuz - diz - parmaklar şarkılarını söylerken ona bebek losyonu ile masaj yapıyorum. Ona vücudunun bölümlerini öğretmek istiyorum.
Saat 19:30 ya da 20:00 da bir daha 175 - 250 ml mama içiyor. Biberondan sonra onu omzuma koyup sırtını yavaşca pışpışlıyorum ve birkaç defa "you are my sunshine" ı söylüyoruz. Onu uyanık halde yatağına koyuyorum, onu sevdiğimi söyleyip, anne karnı sesi çıkaran ayısını açıyorum. Uyumak için kendi kendine konuşuyor.
Tüm gece uyumaya çok yaklaşmış durumdayız. Geçenlerde ona mama vermeyip sadece emziğini vermeyi denedim ve işe yaradı. Birkaç haftadır ayısını da alıyor. Ona sadece emzik verip, anne karnı sesi çıkaran ayısını açıyorum ve uykuya geri dönüyor.

Schedule 4: 7 haftalık ikizlerini emziren anne
(Editorün notu: Anne kontrollü - bebek kontrollü program kombinasyonu)
Bir gece önce kaçta yattıklarına bağlı olarak sabah 5 ya da 7 de uyanma
Her 1,5 - 2 saatte bir ya da isteklerine göre besleniyorlar. 10 - 20 dakika arası her emzirmede değişik göğüsten emiyorlar. En iyisi ikisini aynı anda emzirmek çünkü bu kendime zaman kazanmak için tek çözüm. Eğer biri emmek için uyanık değilse, uyandırıyorum.
İkizler premeture doğduklarından hala uyumayı çok seviyorlar. Günde 1-2 saatlik 4 ya da 5 defa gündüz uykusu uyuyorlar. Uyumadıkları zaman boyun kasları için karınüstü duruyorlar, onlara şarkı söylüyorum, yürüyüşe çıkıyoruz ya da komşulara ziyarete gidiyoruz.
Gerçek bir gece uyku zamanı rutinimiz yok. Gece son beslenmeleri ne zamansa - genelde 22.00 - 23.00 arasında - bez değiştirdikten sonra pijamalarımızı giyiyoruz ve uyuyana kadar sarılıp yatıyoruz. Bebek odasında yataklarının yanında yatıyorum. Bazen sabah 5 e kadar uyuyorlar ya da saat 2.30 - 3.00 gibi bir defa kalkıyorlar.
İkiz annesi olmak kutsal birşey ve hayatta hiçbirşeyi bu deneyime değişmem.

Schedule 5: Sadece pompa ile süt çeken 10 haftalık bebeğin annesi
(Editorün notu: Anne kontrollü - bebek kontrollü program kombinasyonu)
Sabah 6 da pompa yapmak için kalkıyorum. Tekrar yatmaya çalışıyorum ama bebeğim genelde 7 gibi kalkıp besleniyor. Onu isteğine göre besliyorum, eğer açsa biberonu verip, biberonla oynamaya başlayana kadar ya da sütü tükürmeye başlayana kadar yemesine içmesine izin veriyoruz. Genelde bir seferde 175 ml içiyor. Hazır mamayı reddediyor ve memeden emmiyor bu yüzden sadecec anne sütünü hep biberondan alıyor.
Uyku saat 8 ile 9 arasında. Yatağında 20 dakika ile 1 saat arasında uyuyor. Sabah uykusundan sonra genelde kucağımda ( başı dizlerimde, ayakları karnımda) biraz oyun oynuyoruz. Ona şarkı söylüyorum, kollarını sallıyorum, onunla konuşuyorum ve onun mimik ve seslerini taklit ediyorum. Tekrar biberon alıyor ve ben pompa yapıyorum. Bazen banyo yaptırıyorum. Diğer günler banyo için akşamüstü uykusundan uyanmasını bekliyorum.
Saat 13.00 civarı tekrar süt içiyor , ben pompayla çekiyorum ve onu uyutmaya çalışıyorum. Her zaman işe yaramıyor. İşe yaradığı zamanlarda 45 dakika - 1,5 saate arası uyuyor. Bu uyku genelde anakucağında oluyor ama bazen de yatağında uyuyor. Bazen de gözlerini açık tutamasa bile bitap durumda uykuyu reddediyor.
Eğer çok huysuzsa ve uyumuyorsa, onu yürüyüşe çıkıyorum. ( genelde hemen uyuyor) Saat 16.00 civarında tekrar besliyorum ve pompa yapıyorum. Eğer daha önce yürüyüşe çıkmadıysak şimdi çıkıyoruz. Yoksa oyun oynuyoruz ya da ben TV seyrederken yanıma sokuluyor.
Genelde öğleden sonra tekrar uyuyor ama bu uyku her zaman anakucağında oluyor. Bu uyku yatağında olmasa da bazen araba koltuğu ya da pusetinde de olabiliyor.
Eğer sabah yıkanmadıysa uyandığı zaman onu yıkıyorum. Banyodan sonra biraz daha oynuyoruz ve yemeği bittikten sonra yatırmak için ona pijamalarını giydiriyorum. Saat 19.30 - 20.00 arası süt içiriyorum ve 20.00 - 21.00 arası uyutuyorum. Işıklar kapalı halde odasına götürüyorum, emziğini veriyorum ve 5 dakika boyunca ya da uykuya dalana kadar sallıyorum. Uyanık fakat uykudan sersemlemişken yatağına koyuyorum, kapıyı kapatıyorum ve onu uyumaya bırakıyorum. 6 saat boyunca uyuyor. Saat 21.00 da ve gece yarısı tekrar pompa yapıp yatıyorum.
Saat 02.00 - 03.00 arasında uyanıyor bezi değişiyor ve biberon alıyor ve biter bitmez uykuya dönüyor. Genelde biraz dinlenebilmem için kocam onunla beraber uyanıyor. Sonra kalkıyorum ve herşeyi en baştan yapıyoruz.

Schedule 6: 7 haftalık hazır mama alan bebek annesi
(Editorün notu: Anne - baba kontrollü program)
6 a.m.: 175 ml mama içiyor ve tekrar uyuyor.
8:30 a.m.: Kucağımda dolaşıyoruz, TV seyrediyoruz ve oyun ounuyoruz. Regis ve Kelly i seyrederken onunla konuşup, şarkı söylüyorum.
10 a.m.: 150 ml mama içiyor.
10:15 a.m. - 12:30 p.m.: Oyun zamanı. Karın ya da oyun halısında yatıyor. Eğer eline verirsem artık oyuncağını tutabiliyor.
12:30 - 1:30 p.m.: Uyku zamanı
2 p.m.: 150 ml mama içiyor.
Beslenmeden sonra anakucağında sallanıyor, TV seyrediyor ve kısa süre için uyuyakalıyor.
4 p.m.: Huysuzluk başlıyor. Birkaç saat boyunca huysuz oluyor.
6 p.m.: 150 ml mama içiyor ve titreşen koltuğunda oturuyor. Titreşim sindirmesine yardımcı oluyor fakat huysuzluğu uyuyakalana kadar devam ediyor.
7:30 p.m.: Baba ile oyun zamanı
8:45 p.m.: Banyo zamanı ve uyku zamanı rutini. Ona lavanta losyonu ile masaj yapıp, pijamalarını giydiriyorum. Bütün bunları yaparken onunla konuşup, sarkı söylüyorum çok mutlu oluyor ve kıkırdıyor. Sonra anne bebek sakin zamanımız başlıyor. Işığı kısıp, çok yavaş sesle konuşuyorum. Ve ortamın yatıştırıcı olması için elimden geleni yapıyorum. Ninniler dinliyoruz. Bu benim için gerçekten özel bir zaman.
9:30 p.m.: 175 ml mama içiyor ve yatıyor. Yatağına koymadan önce bir kere daha gaz çıkarana kadar ayakta kucağımda tutuyorum.
Gece lambasını yakıyorum, iyi geceler öpücüğü veriyorum ve odadan çıkıyorum, birkaç dakika içinde uyuyakalıyor ve saat 06.00 a kadar uyuyor.

Schedule 7: 2 aylık bebeğin emziren ve pompa ile çeken annesi
(Editorün notu: Anne kontrollü - bebek kontrollü program kombinasyonu)
Ufaklığımız sabah 6.30 civarında uyanıyor fakat ona emziğini veriyorum ve 7 ye kadar dinlenmeye devam ediyor. Uyanma saatinin sabah 7 den önce olmasını gerçekten istemiyorum.
He nurses seven times during the day and night: At 7 a.m., 10 a.m., 1 p.m., 4 p.m., 7 p.m., 10 p.m., and whenever in the middle of the night — usually between 3 and 4 a.m. He'll usually spend ten minutes on each breast, or drink 3 to 4 ounces if I pump.
Sabahları 8 den 11 e kadar her zaman iyi uyuyor. Yeme, oyun ve uyku sıralamasını uygulamaya çalışıyorum. Yemekten 1 saat sonra çok uykusu geliyor ya da huysuzlanıyor ve bir sonraki beslenmeye kadar yarım saat ya da bir saat kadar uyuyor.
Beslenme ve uyku zamanları arasında beraber birşeyler yapıyoruz. Anakucağının tepesinden sarkan oyuncaklara uzanmaya başladı. Onu kucağıma alıp, şarkılar söylüyorum. Konuşmayı çok seviyora ama şu anda sadece sesler ile konuşabiliyor. Ayakta durup göbeğimde yürümekten de çok hoşlanıyor. Araba yolculuklarını da çok seviyor.
Akşam 7 beslenmesinden sonra yıkanıyor ve losyonla masaj yapıyorum. Bir masal okuyoruz ve onu yatağına koyuyorum. Genelde bu anda huysuzlanma başlıyor. Nihayet saat 20.00 ya da 20.30 arasında uyuyakalıyor. Saat 22.00 gibi onu uyandırıyorum ve besliyorum. Ağlamadan hemen uykuya geri dönüyor ve sabah 3 ya da 4 beslenmesine kadar beş ya da altı saat kadar uyuyor. Buna güvenebildiğime memnunum.

Schedule 8: Mama alan 7 haftalık bebeğin babası
(Editorün notu: Ebeveyn kontrollü - bebek kontrollü program kombinasyonu)
Ben gurur duyan bir babayım. Doğum izni alabilme avantajım oldu ve haftada 2 gün bebek kızımızla evde kaldım. O bizim ilk bebeğimiz ve çok mutluyuz.
Sabahları 8 ila 9 arasında uyanıp biberonunu alıyor. Ne yazık ki sadece mama ile besleniyor. Yanlış bilgi ve bizim eksik bilgimiz yüzünden eşim birkaç hafta sonra sütünü kaybetti. Küçük kızımız günde 4 ya da 5 defa besleniyor ve her seferinde 175 ml içiyor.
Birkaç hafta önce uyanık olmaktan daha çok uyuyordu. Çok uyuyor fakat annesi, anneannesi ve dedesi ve ben dikkatini çekmek için yarıştığımızda uyanık kalıyor. Çok fazla şarkı söyleyip, masal anlatıyoruz.
Saat 23.00 gibi uyuyor. Bundan önce onu besliyoruz, altını değiştiriyoruz ve yıkıyoruz. Banyodan sonra losyon kullanarak masaj yapıyoruz. Ona uyuması için yardımcı olacak bazı CD lerimiz var. İşe yarayıp yaramadıklarını bilmiyorum ama klasik müzik çok rahatlatıcı oluyor.
O da benim gibi başını yastığa koyar koymaz uyuyakalıyor. Genelde sabaha karşı 4 gibi bir defa uyanıyor, onu besliyoruz ve altını değiştiriyoruz.
KAYNAK: Sample baby schedules for 1- and 2-month-olds

İLGİLİ KONULAR:

BEBEĞİNİZİN İLK YILINDA UYKU, BESLENME VE OYUN PROGRAMI ÖRNEKLERİ - 3-4 AYLIK BEBEKLER İÇİN ÖRNEK RUTİNLER
BEBEĞİNİZİN İLK YILINDA UYKU, BESLENME VE OYUN PROGRAMI ÖRNEKLERİ - 5-6 AYLIK BEBEKLER İÇİN ÖRNEK RUTİNLER

0 yorum: